Cross-selling: gratis geld voor webshop

Je bent hier:
Wat is Cross-selling?

Cross-selling is een methode om extra producten te verkopen aan klanten die bij je willen kopen of gekocht hebben. Wanneer je bijvoorbeeld een TV koopt, zorgt de verkoper dat er ook een soundbar en HDMI bijgekocht wordt.

Cross-selling vs up-selling

Zowel cross-selling als up-selling zijn bedoeld om jouw klanten over te halen zodat zij meer producten in jouw webshop kopen, toch zijn het twee totaal verschillende methodieken.

Bij upselling laat je klanten een duurder product kopen dan ze aanvankelijk van plan waren. Bijvoorbeeld: een klant heeft een 55 inch beeldscherm in zijn winkelmandje geplaatst, waarna een pop-up verschijnt dat de klant af is met een betere deal wanneer deze de 55 inch monitor zal vervangen voor een 65 inch monitor.

Bij cross-selling is het juist niet de bedoeling om de klanten over te halen tot de aankoop van een duurder product. Hierbij is de essentie om de klant, naast het huidige product over te halen tot de aankoop van extra producten.

Het voorbeeld in de eerste alinea is hier een goed voorbeeld van.

De voor- en nadelen van cross-selling

Cross-selling is een zeer eenvoudige manier om direct meer omzet te genereren zonder dat je hier enige moeite voor hoeft te doen. Cross-selling kan met een paar eenvoudige set-ups volledig geautomatiseerd worden.

Daarnaast zorgt cross-selling voor een hogere klanttevredenheid, mits deze op de juiste manier én op de juiste plek in de costumer-journey wordt ingezet.

Het verkeerd inzetten van cross-selling kan dan als irritant worden ervaren waardoor de klant zijn aankoop zal staken en vanaf dan een slechte ervaring heeft met jouw merk, iets wat bijna onomkeerbaar is. Ook blijkt volgens het onderzoek van de Harvard Business Review dat sommige klanten afhaken bij cross-selling of juist zorgen voor meer druk op de klantenservice doordat ze producten die aangeschaft zijn via cross-selling willen retourneren. Key is hier dus om echt relevante producten te tonen die passen bij de originele aankoop.

Ook is het belangrijk om de resultaten te meten zodat je ziet welke producten direct tot meer winst kunnen leiden.

Raadpleeg altijd een professionele webdesigner of marketingbureau als je niet zeker bent of jouw cross-selling op de juiste manier wordt ingezet.

Wij geneerde €100.000+ extra omzet per jaar voor een van onze klanten

Laaden is een van onze klanten die aanzienlijke resultaten heeft geboekt doormiddel van cross-selling. Laaden verkoopt laadstations voor elektrische auto’s en alle accessoires die daarbij horen zoals laadpassen, bevestigingspalen en laadkabels.

Voor deze klant hebben we twee cross-selling methodes ingezet.

Productpagina:

Resultaat:

Winkelwagen pagina:

 

 

Resultaat één maand:

Zo zet je cross-selling effectief in
  1. Bepaal eerst op welke producten jij cross-selling wilt toepassen.
  2. Bepaal de producten die worden getoond bij het hoofd-product
  3. Bepaal wáár in de costumer journey jij cross-selling wilt inzetten
  4. Start de cross-selling campagne
  5. Meet de resultaten en pas zonodig aan

Onze tips voor cross-selling:

  1. De product pagina is een uitstekende methode om ongestoord cross-selling toe te passen, bijvoorbeeld door aanbevolen accessoires te tonen.
  2. De winkelwagen kan effectief worden ingezet om zo kleine accessoires eenvoudig te tonen die eenvoudig kunnen worden toegevoegd in de winkelwagen 
  3. Hoe dichter bij het afrekenproces, hoe voordeliger de getoonde cross-selling producten dienen te zijn
  4. Denk ook na over een post-purchase campagne
Beste cross-selling app Shopify en Woocommerce

 

 

Voor onze klanten in Shopify gebruiken wij de volgende twee apps:

Frequently Bought Together

Frequently Bought Together Cross-selling App Shopify

Perfect voor cross-selling op de product pagina’s van Shopify.

Also Bought • Cross Sell

Also Bought Cross-Selling app Shopify

Perfect voor cross-selling op de winkelwagen pagina van Shopify.

Voor onze klanten in Woommerce gebruiken wij de volgende twee apps:

Smart Offers

Perfect voor cross-selling, up-selling en postpurchase voor Woommerce.

YITH Woocommerce Frequently Bought Togheter

Perfect voor cross-selling op de winkelwagen pagina van Shopify.